Datums: 29.09.2025

Apes mototrase

Motokrosa vēsture Apē aizsākusies 1971. gadā, un, kopš pirmās Vaidavas Kausa izcīņas nav bijis gads, kurā nenorisinātos Vaidavas Kauss. Gadu gaitā audzis dalībnieku un līdzjutēju skaits un nu tas ir kļuvis par vienu no lielākajiem un gaidītākajiem pasākumiem ne vien Apē, bet visā Smiltenes novadā.

Apes mototrase ir uz dabīga pamata veidota un labi pārskatāma. Tā atzīta par vienu no sarežģītākajām trasēm Latvijas mērogā.

 

Par motokrosa vēsturi Apē un leģendārā Vaidavas Kausa izcīņu:

  • Apē motokross sākās ar pašu zēnu konstruētiem motovelosipēdiem. Vecāku atbalstīti, Apes puikas ķīlēja braucamos, trenējās… Pirmā mototrase bija pie Kaktiņu ģimenes mājas Klusajā ielā, kur 1971. gadā notika arī pirmās nelielās sacensības. Uzvarētāji izcīnīja O. Kaktiņa virpoto kausu, vēlāk balvas bija zēnu pašu gatavoti kausi, medaļas un suvenīri.
  • Nākamos divus gadus sacensības risinājās Apes nomalē pie „Mežmalītēm”, lai motorizēto braucamrīku rūkoņa netraucētu pilsētas iedzīvotājus. 
  • Gandrīz visi Apes zēni tolaik bija ieinteresējušies par motorvelosipēdiem, mopēdiem. Un ne tikai Apē – arī Virešos, Gaujienā, Zeltiņos un citur plašumā vērsās “trokšņu bums”, kas daudziem kļuva par pamatu interesei par motoriem, tehniku. Vairāki Apes sportisti jau no sacensību pirmsākumiem joprojām azartiski kopā ar savu jauno paaudzi  startē mopēdu sacensībās, un vienlaikus ir prasmīgi mopēdu mehāniķi
  • Tad nāca laiks, kad tehniskā sporta organizators ne tikai Apē, bet arī visā Alūksnes rajonā bija Arvīds Levans. Viņš kopā ar Egonu Laicenu, Ojāru Slapjumu un citiem palīgiem, čakli  strādājot arī pašiem motopulciņa zēniem, izveidoja Apes mototrasi tagadējā vietā – pārskatāmajā „Dauškanu” piekalnē. Tur ar katru gadu  notika  aizvien plašāka mēroga sacensības.
  • Vispirms republikas, vēlāk Vissavienības mērogā par sevi lika runāt toreizējie jaunie Apes (un Alūksnes rajona) motosportisti – Ainārs Karro, Mairis Levans, Indulis Kārkliņš, Aivars Miks un citi.
  • „Sabiedriskā kārtā jauniešu vadību uzņēmās A. Levans, jo viņa puika par mopēdu vien runāja. Tā kā visi mopēdisti mācījās Apes vidusskolā, tad, direktores atbalstīts, izveidojās motopulciņš, apvienodams vienpadsmit entuziastus.(…) Pēc pirmajām sacensībām, redzot zēnu ieinteresētību ne tikai braukt, bet arī remontēt savu tehniku, vecāki sāka palīdzēt. Tieši Apē pašlaik ir vislielākie entuziasti, un tieši šeit izveidojās ne tikai pašas pirmās tradīcijas, bet arī zināma tehniskā bāze, protams, visai primitīva, par jauno sportistu vecāku līdzekļiem gādāta, tomēr bāze. Novēlējums palikt nepārspētiem Biķernieku trasē tika izpildīts. Mopēdistu klasē pirmais I. Palkavnieks, otrais I.Karro, ceturtais G.Levans, piektais A.Slapjums.” I.Klajums, ”Oktobra Karogs”, 1976. g. 1. aug.
  • 1990. gads. “Vaidavas kausu” pirmo reizi Arvīda Levana vietā organizē viņa dēli Gundars un Mairis.
  • 1995. gads. Šajā gadā „Vaidavas kauss” kļūst īsti starptautisks, jo tajā piedalās sportisti ne vien no Latvijas un Igaunijas, bet arī no Beļģijas un Francijas. Krosu stipri pabojāja sliktie laika apstākļi – lietus. 
  • Arī turpmāk Vaidavas Kauss turpinās ar starptautisku skanējumu, gan saglabājot vecās tradīcijas, gan veidojot jaunas. Dalībnieku un līdzjutēju skaits ar katru gadu palielinās. 
  • Vaidavas Kauss kopš pirmssākumiem norisinājies bez pārtraukumiem un 2025. gadā tas notika 52. reizi.